Kerkzegel

In 1980 krijgt de Herv. Gemeente een kerkzegel. Het gebruik daarvan stamt al uit de tijd direct na de Reformatie. Tot 1980 was het gebruik en/of het bezit ervan niet noodzakelijk gevonden of was er nog geen creatieve geest geweest die een ontwerp gemaakt had. In een dergelijk ontwerp wordt meestal verwezen naar de historische achtergrond van de plaatsnaam, of van de middelen van bestaan. In het randschrift staat dan een bijbeltekst die hiermee te maken heeft. Dhr. A.K. Vogelaar uit Middelharnis ontwierp het zegel. Kenmerkend onderdeel voor Middelharnis is het gaffelschip, voorloper van de Middelharnisse sloepen. Het gaffelschip komt al in een eerdere fase van de geschiedenis voor. De gekozen tekst is uit Johannes 6: 21a die in het Latijn in het randschrift is verwoord en vertaald betekent: “Zij hebben Hem dan gewillig in het schip genomen…”